12.08.2005 ANALÝZA: Ekonomie sociálního vyloučení Romů
Chování
mnoha Romů bývá veřejností označováno jako
nepřizpůsobivé. Veřejnost má zato, že Romové se chovají
iracionálně, že nevyužívají možností, kterými disponují, a tedy že si
mohou za svou bídu sami. Text se snaží poukázat na
racionalitu jejich zdánlivě nepochopitelných rozhodnutí, jako je např. neplacení nájemného při vědomí hrozící ztráty bytu.
Za použití
neoklasických ekonomických modelů
se pokusím popsat mechanismy, které vedou k vzniku a udržování sociálně
vyloučených komunit, ač jsou pro společnost jako celek nevýhodné.
Základní stavební kámen, ze kterého neoklasičtí ekonomové budují modely
reality je
racionální jedinec.
Tohoto rámce se budu v následujícím textu držet i já. Lidé podle této
představy mají konzistentní touhy, které se snaží naplnit, a rozhodují
se individuálně. Veřejné mínění často Romům upírá jak racionalitu, tak
individualitu. Romové jsou často chápáni jako jednotná masa a ne jako
individua a to pak vede k
nesprávným závěrům o iracionalitě jejich chování.Mnozí Romové jsou chudí, protože málo využívají postupy a instituce moderní společnosti, jako jsou například
anonymní tržní mechanizmy.
Tyto postupy jsou v některých situacích vysoce efektivní a vděčíme jim
za nynější prosperitu. Romové se místo těchto postupů uchylují k
postupům a institucím tradičních společností, jako je například
velká rodinná síť.
Tyto instituce však využívají zdroje a talenty mnohem méně efektivně.
Romové při nich nezůstávají kvůli své údajné nepřizpůsobivosti nebo
romantickém lpění na tradicích, ale proto, že jako jednotlivci si
nemohou dovolit se rodiny vzdát. Romové tedy při neefektivních
institucích tradiční společnosti zůstávají, protože jsou příliš chudí,
a chudí jsou, protože jejich tradiční společnost je v interakcí s naší
moderní společností neefektivní.
Tento nešťastný začarovaný kruh je podporován nevymahatelností oficiálního práva mezi Romy a diskriminací Romů na trzích.
Graf 1: Schematické zobrazení kauzálních vztahů.
Kauzální kruh
nemá začátek ani konec. Tudíž spory, zda Romové jsou diskriminovaní,
protože se chovají nevhodně, nebo zda se Romové chovají nevhodně,
protože jsou diskriminovaní, nemají smysl. Rozeberme nyní jednotlivé
kauzální vztahy podrobně:
1 Velké solidární sítě vedou k neefektivnímu chování
1.1 Společné vlastnictví
Členové solidární sítě do jisté míry
společně sdílejí svoje majetky. Vím-li s jistotou, že mě bratranec v
případě nouze u sebe ubytuje, je jeho byt tak trochu i mým bytem, a
protože solidarita je oboustranná, je můj byt i jeho bytem. Mám-li za
povinnost se podělit o pracovní příležitost se svojí rodinou, pak je
každý můj pracovní kontakt či pracovní reputace majetkem celé rodiny.
Společné
vlastnictví ovšem s sebou nese mnohé problémy. Příkladem z dávnověku
ekonomie jsou společné pastviny anglických vesnic. Šlo o společný
majetek všech rodin z vesnice. Všichni vesničané se snažili
maximalizovat svůj individuální zisk, a tak pro každého bylo optimální
pást co nejvíc a nestarat se příliš o údržbu pastvin. To vedlo k
nadužívání pastvin a jejich zničení. Toto by se nestalo, pokud by byly
pastviny rozděleny do vlastnictví jednotlivých rodin. Žádná rodina by
nepásla na svých pozemcích přesmíru, protože by sama nesla negativní
následky. Když je ovšem vlastnictví společné, negativní následky se
dělí mezi ostatní, avšak pozitivum - tučnější kráva - zůstává
individuálnímu vesničanovi.
Problém společného vlastnictví je
zcela zásadní, protože k cizím lidem se skutečně často chováme sobecky.
Moderní společnost se tedy na dobrovolné přispívání k obecnému dobru
příliš nespoléhá a společné projekty, jako např. stavby cest, se
financují z nedobrovolných daní.
Problém společného vlastnictví se dá ilustrovat na případě rodiny B.: Tato velká romská rodina rok a půl čekala na vyplacení větší částky peněz (60 000 Kč). Muž J.B. je pracovitý a šikovný, vlastní řidičák na náklaďáky a sběrem šrotu si dokáže s náklaďákem vydělat 1 000 Kč denně. Jediný problém byl, že starý náklaďák stojí 20 - 30 000
Kč, což rodina B. není schopna ušetřit. Rok a půl se tedy v rodině B.
mluvilo o náklaďáku, jež si z peněz pořídí, a o pravidelných ziscích,
které náklaďák přinese. Byla by to výnosná investice, za rok by se
jim vrátila 12 krát, šlo by tedy ekvivalent vkladu s 1 200%
úrokem. Peníze si rodina vyzvedla v jistý pátek večer a o víkendu měl
autobazar zavřeno. Když chtěl jít J.B. v pondělí koupit starou V3S-ku,
zjistil, že už jim zbylo jen 10 000 Kč.
Rodina B. je početná a o víkendu každý člen rodiny utratil co nejvíc
pro sebe, dcery si koupily oblečení, starší syn videokameru, všichni
cigarety... Podnikatelský plán s náklaďákem však byl zcela reálný. Auto
totiž později sehnal známý J.B. a spolu skutečně úspěšně sbírali šrot a
životní úroveň rodiny se pozvedla. O zisk se však museli dělit se
spolumajitelem auta.
Příslušníci rodiny B. v tomto případě jako jedinci upřednostnili své individuální zájmy a nebrali dostatečný ohled na zájem rodiny
jako celku; přišli tedy o výhodnou investici. Neschopnost využít tuto
investiční příležitost lze považovat za modelový případ selhání
typického pro společné vlastnictví.
Neschopnost investovat je obecný problém chudých romských rodin,
nejen rodiny B. Neplacení nájmu je podobné zahození výhodné investice.
Cena dekretu na byt na černém trhu je v Praze 200 000 Kč. Neplatí-li
člověk nájem půl roku, ušetří cca 20 000. Placení regulovaného nájmu je
tedy investice s 10-násobnou návratností. Dekret je ovšem v
obecném vlastnictví komplexní rodiny, jedná se tedy o podobný problém
jako s náklaďákem. Nájem musí platit nukleární rodina sama, výhody vlastnictví bytu však sdílí se spřízněnými nukleárními rodinami.
Podobně
je to se vzděláním. Maturita nebo vyšší vzdělání je zdrojem vysokých a
stabilních příjmů. Pokud by se vzdělaný člen od rodiny neodpoutal,
rozdělil by se díky silné solidaritě, o tento příjem s celou komplexní
rodinou. Náklady na vzdělání v podobě vynakládaného úsilí však nese
jedinec sám. Zase se tedy jedná o problém společného vlastnictví a
nevzdělávání je promarnění velmi výhodné investice.
Společné vlastnictví také demotivuje lidi pracovat.
Zatímco výplata je rozdělena mezi komplexní rodinu, náklady v podobě
vyloženého úsilí nese jednotlivec. Je proto výhodnější pracovat málo a
spoléhat se na pomoc ostatních členů komplexní rodiny. Takovéto chování
pak bývá z vnějšku nesprávně interpretováno jako lenost, jde však o
racionální reakci na majetkové uspořádání; stejný člověk by pracoval
mnohem více, kdyby nebyl součástí velké solidární sítě.
Jako na
problém společného vlastnictví lze nahlížet i na udržování pořádku ve
společných prostorách domu. Případná čistota společných prostor je
majetkem všech rodin bydlících v domě, pro každého individuálně je však
pohodlnější pohodit odpad na chodbě, protože nebere v úvahu škodu,
kterou tímto páchá na ostatních spolubydlících.
Z vnějšího
pohledu se pak nevyužití popsaných investičních příležitostí jeví jako
iracionální chování. Tento omyl je však založen na představě, že se
komplexní rodina rozhoduje jako celek. Ve skutečnosti se však rozhodují
individua, kteří jsou chyceni v pasti společného majetku.
1.2 Altruizmus v rodině, Beckerova teorie rodiny.
Rodiny střední vrstvy spravují svůj
majetek efektivněji než chudé sociálně vyloučené rodiny. Jak se
brání pasti společného majetku? K neefektivitě dochází, když
jednotliví aktéři neberou v úvahu důsledky svého konání pro ostatní.
Kdyby byli k sobě všichni altruističtí a brali v úvahu negativní dopady
svého konání na ostatní, ke katastrofě by nedošlo a skupina by dosáhla
sociálně optimální alokace zdrojů. Altruizmus, nebo-li láska, tedy
pomáhá spravovat společný majetek efektivně. Členové komplexních
romských rodin se však jistě mají rádi, proč tedy u nich altruizmus k
optimálním výsledkům nevede? Prozkoumejme rozhodovací procesy v rodině
detailněji.
Nejznámější ekonomický model rodiny zformuloval Gary. S Becker.
V tomto modelu je hlava rodiny altruistická a má potěšení z potěšení
ostatních členů rodiny. Hlava rodiny kontroluje hlavní příjem rodiny, a
protože jí úpřimně záleží na štěstí ostatních členů, používá příjem v
jejich prospěch. Becker pak ukazuje, že rodina bude fungovat efektivně,
i kdyby se ostatní členové rádi neměli a byli by totální sobci. Ani
sobec totiž neučiní kroky, které by přinesly zisky jenom jemu, avšak
zbytek rodiny by ještě více poškodily. Tento sobec by totiž sice zvýšil
svůj příjem, avšak příjem hlavy rodiny by klesl, a tak by tato hlava
snížila podporu sobce a v součtu by sobec tratil.
V realitě se
obyčejně mají rádi všichni členové rodiny. Model však říká, že i kdyby
byl syn zcela zkažený sobecký "fracek", ale otec altruista s nabitou
peněženkou, tak syn ve svém vlastním zájmu nepoškodí zájem rodiny. Toto
se zdá být v rozporu s pozorováním v sociálně vyloučených rodinách.
Situace, kdy jeden člen rodiny sobecky poškodí zájmy zbytku rodiny lze
u chudých rodin vidět často, a to i v rodinách, kde mají rodiče své
děti rádi. Mnoho mladých členů sociálně vyloučených rodin fetuje a
loupí, čímž systematicky podkopává pověst i ekonomickou situaci svých
rodin. V těchto rodinách však nemusí být vyšší zastoupení sobeckých
"fracků". Na vysvětlení postačí, že hlavy těchto rodin mají výrazně
méně nabité peněženky. Je-li hlava rodiny tak chudá, že nemůže
příspěvek svému dítěti už dále snížit, tak dítě, pokud je sobecké,
nebude brát ohled na zájem rodiny jako celku, protože se nemusí obávat
snížení materiální podpory ze strany rodiny. Podle Beckerovy teorie
rodiny je tedy altruizmus mnohem účinnější nástroj v bohatých rodinách
než v chudých. Bohatou rodinu sobecký člen nepoškodí, v chudé rodině
však může nasekat větší paseku. Romská rodina je tedy v mnohem větším
nebezpečí selhání, i když má stejnou míru altruizmu, protože je častěji
chudá.
1.3 Beckerova teorie (ne)trpělivosti
Vedle problému společného vlastnictví
existuje další mechanizmus, který žene chudé lidi do neefektivního
chování: chudí lidé jsou netrpěliví. Často upřednostní mnohem menší
výhodu před větší, ale časově vzdálenější. Ekonomové věří, že
netrpěliví jsou všichni lidé - ze zítřejšího koláče se těšíme méně než
z dnešního. Obvykle se v ekonomii tato netrpělivost popisuje jako
exogenní parametr. Čím je člověk trpělivější, tím vyšších příjmů
dosáhne, protože bude trpělivě investovat. Ze svých výhod se ale bude
těšit později.
Podle Beckera však trpělivost není zvnějšku
určený parametr, naopak, můžeme jej ovlivňovat, a to buďto u sebe nebo
u svých dětí. Takové učení se trpělivosti je však nákladné. K
trpělivosti pomáhá vzdělání, portrét dědy a pradědy na zdi nebo duševní
úsilí vynaložené na představování si budoucích radostí a strastí. Ač si
toto všechno úsilí nemusíme jasně uvědomovat, může být velmi nákladné. Becker tedy
zdůrazňuje nezvyklý příčinný vztah: nejenže netrpělivost způsobuje
chudobu, ale navíc chudoba způsobuje netrpělivost. Do trpělivosti se
nevyplatí investovat, když budoucnost vypadá špatně. Celková momentální
radost ze života se totiž nezvýší, budu-li myslet na to, co špatného mě
čeká. Tyto dva příčinné vztahy mezi chudobou a netrpělivostí se
navzájem podporují a tvoří kruh, proto i malá změna ve vlastnictví
bohatství se může znatelně zvýraznit. Podle Beckera tedy to, že chudí
lidé neplánují, není způsobeno jejich nepřizpůsobivostí, ale jejich
racionálním očekáváním nepřívětivé budoucnosti a racionálním
rozhodnutím se v této budoucnosti nenimrat. Kdyby však existoval vnější
důvod ke změně k lepšímu, trpělivost chudých lidí by se zvýšila.
O
problému společného vlastnictví vědí nejen ekonomové, ale samozřejmě i
sociálně vyloučeni Romové. Proč tedy zůstávají členy velkých sociálních
sítí? Protože jsou tak chudí, že je potřebují.
2 Chudoba vede k společnému vlastnictví
2.1 Potřeba pojištění
Problém obecného majetku je palčivý
zejména, když majetek sdílí velká skupina lidí. V případě malé skupiny
i mírná míra altruizmu zabezpečí, že skupina na sebe bere ohled a chová
se optimálně. Nároky na altruizmus ale s velikostí skupiny rostou.
Stejně ohleduplní lidé budou ve velké skupině investovat mnohem méně
než v malé. Sociální sítě chudých Romů jsou mnohem větší než sítě střední třídy. V této části popíšu Beckerovo vysvětlení proč tomu tak je.
Pro
lidskou spokojenost je důležitá nejen výše příjmu, ale i její
stabilita. Jistě je lepší jíst každý den normálně než se jednou přežrat
a jindy mít hlad. Důležitost stability je významnější pro chudé než pro
bohaté. Kolísá-li příjem mezi a 50.000 až 60.000 Kč je to jistě mnohem méně nepříjemné než když kolísá mezi 0 a 10.000
Kč. V moderní společnosti se vůči kolísání příjmu bráníme různými
formami pojištění a úsporami. Tok našeho příjmu tak za cenu jistých
nákladů vyhlazujeme a stabilizujeme, prostě nemáme rádi riziko. V
tradiční společnosti pojišťovny neexistovaly a vlastní úspory nebyly
tak podstatné, protože s mnoha komoditami se neobchodovalo na trhu.
Eliminaci rizika poskytovala velká rodina. Je
nepravděpodobné, že se bude všem v komplexní rodině dařit špatně
najednou, takže bude-li mít smůlu jeden, pomůžou mu ostatní, a tak
všichni dosáhnou stabilnějšího příjmu.
Pro lidi v
sociálně vyloučených komunitách jsou moderní formy pojištění často
nedostupné. Nikdo např. neprodává pojištění proti exekuci bytu. Ani
spoření Romům nepomůže účinně se vyhnout riziku. My, příslušníci
střední vrstvy, se mnohem více než chudí Romové spoléháme na anonymní
trhy, a tak nám naspořené peníze přijdou ve chvíle nouze vhod. Sociálně
vyloučení však žijí tak trochu mimo trh. Peníze jim tolik nepomůžou při
pronájmu bytu, protože jsou na trhu diskriminováni a nikdo jim byt jen
tak nepronajme. Při pořizování různých komodit, ať už aut či oblečení,
používají mnohem víc neformální vztahy než příslušníci majority, kteří
se spoléhají na anonymní institut trhu a nakupují v obchodech.
Romské
komplexní rodiny jsou tedy formou pojištění a Romové musí věnovat mnoho
úsilí budování a údržbě těchto vztahů. Výrazně přesahují nukleární
rodinu, a tak míra altruizmu, která by zabezpečila efektivitu u malé
nukleární rodiny typické pro majoritu, nemusí dostačovat u romské
komplexní rodiny.
Pojištění je složitá záležitost - i moderní
pojišťovny musí řešit, jak zabránit zneužívání pojištění. Plně
pojištěný člověk totiž nebude vynakládat dostatečné úsilí na ochranu
před rizikem. Pořídí-li si například někdo havarijní pojištění, nebude
se tolik obávat případných škod při havárii a bude řídit rychleji.
Takto by ale pojišťovny zkrachovaly, a tak nikdy neprodávají plné
jištění, vždy vyžadují spoluúčast. I tradiční společenství musela tento
problém řešit a nemohla se spolehnout pouze na altruizmus svých členů.
Komplexní rodiny pomůžou svým členům v neštěstí, snaží se však zabránit
zneužívání své solidarity. Solidární síť bude fungovat pouze tehdy,
když bude skupina moci posoudit, kdo se do neštěstí dostal vlastní
nezodpovědností a kdo měl smůlu. V tradiční společnosti se tedy všichni
neustále monitorovali a sociální korektiv byl velmi silným nástrojem.
Proto tedy Romové udržují tak dokonalý přehled o aktivitách členů svých
komunit. Romská pošta je dokonalá, protože ji Romové potřebují. Na
druhou stranu to má za následek totální ztrátu soukromí a soustavný
monitoring je velmi omezující.
Monitorování a následné
posouzení oprávněnosti žádosti o pomoc je navíc v dnešní době daleko
těžší. Romové žijí v čím dál složitějším prostředí. Život v symbióze s
tradiční slovenskou vesnicí měl jednodušší pravidla než život s dnešní
společností se složitou administrativou. Dnes Romové přicházejí do
styku se složitým systémem sociálek a soudů. Například v případě ztráty
bydlení příbuzní těžko posoudí do jaké míry to bylo "zaviněno" těmi,
kdo přichází s prosíkem. V žádném případě to nelze poznat podle toho,
kdo platil nájem a kdo ne. Romské rodiny dobře vidí, že někdy o byt
přijdou i platiči, a jindy se nic nestane největším dlužníkům. Bytovou
politiku radnic pak Romové vnímají jako loterii a vystěhování vnímají
jako smůlu, ne jako důsledek neplacení. Naše společnost je tedy příliš
složitá na to, aby byli Romové schopni posoudit oprávněnost žádosti
svých příbuzných o pomoc. Bez této kontroly však dochází k zneužívání
neformálních sítí a jejich celkové neefektivitě.
2.2 Bezpráví v sociálně vyloučených komunitách
Další vliv, který Romy tlačí do
rozsáhlých sociálních sítí je nevymahatelnost práva uvnitř romské
komunity. Funkční právní systém je přitom základním předpokladem k
fungování tržních mechanizmů. V právním státě si je kupující a
prodávající jist, že je druhá strana nepodvede, protože se mohou
dovolat účinné pomoci státu. Právní systémy však mají k dokonalosti
daleko, a lidé pak tržních mechanizmů nemůžou plně využít. Kupříkladu v
ČR trvá proces s neplatičem nájemného i dva roky, pomoc státu při
vymáhání práva tedy není příliš účinná. Z tohoto důvodu tedy i lidé
střední třídy nehledají podnájem, či podnájemníky na volném trhu, ale
využívají neformální kontakty své sociální sítě. Od kamaráda
svého kamaráda sice nemohou požadovat plné tržní nájemné, ale zase mají
jistotu, že ho sociální tlak donutí dodržet dohodu a platit nájem. Čím
více pokulhává vymahatelnost práva, tím více se lidé uchylují k
neformálním prostředkům, které ale nevedou k tak efektivní alokaci
zdrojů.
Mezi Romy je však vymahatelnost práva
výrazně nižší než mezi majoritou. Romové natolik nedůvěřují policii, že
se na ni téměř nikdy neobrací. V prostředí, kde stát neposkytuje právní
ochranu, se Romové musí spoléhat na pomoc svých komplexních rodin.
Kvůli nevymahatelnosti práva pak Romové nepoužívají anonymních trhů.
Obchodování probíhá jen mezi známými, ať už jde o prodej aut, bytů, či
přístup k půjčce. Kdyby bylo právo vymahatelné, mohl by si Rom půjčit
na běžný úrok, protože ale věřiteli právní systém nezaručuje návratnost
půjčky, půjčí jen úžerník, který si vrácení peněz vymůže násilím a ne
právem. Nevymahatelnost práva mezi Romy je jednou z největších
překážek, které Romy tlačí do neefektivních struktur komplexních rodin.
2.3 Rodina jako certifikát kvality
Romové jsou závislí na své rodině
také proto, že ji potřebují jako značku kvality. Vnitřní
charakteristiky lidí, jako jsou dovednosti nebo morální kvality, nejsou
na první pohled pozorovatelné, a proto je musíme svému okolí nějak
signalizovat. V moderní společnosti lze talent a píli signalizovat
například vysokoškolským diplomem. I když nakonec člověk pracuje v
jiném oboru než vystudoval, pomocí titulu signalizuje zaměstnavateli,
že není líný a hloupý. Zaměstnavatel takový signál bere v potaz,
protože ví, že získat titul by bylo pro hloupého a líného člověka
příliš náročné. Romové žijící v sociálně vyloučených komunitách však
podobné moderní signalizační prostředky nemají k dispozici. Vnějším
signálem vnitřních kvalit se tedy stává příslušnost k té které rodině.
Příslušníci rodiny s dobrou pověstí ve svém vlastním zájmu
hlídají své příbuzné, aby pověst nepoškodili, a tak je dobrá pověst
skutečně potvrzena. Takováto signalizace skrytých vlastností však
prohlubuje závislost Romů na svých rodinách a navíc není efektivní,
protože nereflektuje nadání jedince, ale jeho rodinnou příslušnost.
Tento druh signalizace brzdí sociální mobilitu uvnitř romské
komunity, protože na rozdíl od majoritní společnosti, možnost
signalizovat ceněné vnitřní vlastnosti nezáleží na talentech.
3 Neefektivní chování vede k diskriminaci
Romové se stávají sociálně
vyloučení mnohem častěji než neromové, protože jsou diskriminovaní.
Důvodů k diskriminaci může být několik. Diskriminace může být
iracionální, kdy někdo má raději lidi jisté barvy stejně bezdůvodně,
jako když někdo má raději červená auta. Častěji ale lidé diskriminuji
statisticky. To se děje, když jsou vnější znaky, jako barva kůže,
příjmení nebo přízvuk statisticky korelovány se skrytými vlastnostmi
jejich nositele, jako jsou pracovní návyky, kvalita vzdělání apod. I
když je rozložení talentů zcela stejné ve všech skupinách, můžou různé
skupiny klást důraz na rozvíjení různých talentů, a tak se můžou vnější
znaky stát nositeli statistické informace, ač ex ante žádnou informaci
nenesly. A tak číšník v restauraci, zaměstnavatel, pronajímatel bytu či
úředník ví, že nositelé tmavší kůže mu způsobí problém o něco
pravděpodobněji než nositel kůže světlé. Diskriminace je pak
individuálně racionální, ač není v souladu s presumpcí neviny.
Diskriminující ovšem neoptimalizují spravedlnost, ale svoje
individuální cíle. Diskriminace samozřejmě poškozuje společnost jako
celek, protože vede k neoptimální alokaci zdrojů a talentů.
Očekávají-li totiž Romové, že jejich děti budou v budoucnosti
diskriminované na trhu práce, nevyplatí se jim příliš investovat do
vzdělávání. Jednotliví diskriminující však celospolečenské důsledky své
diskriminace nezohledňují, protože sami nesou jen nepatrnou část
negativních důsledků svého chování. Morální apel na příslušníky
majority, aby dobrovolně přestali diskriminovat, je stejné popření
jejich individuality jako apel na Romy, aby si mezi sebou udělali
pořádek. Příslušníci obou skupin jsou individua a ne masy. Diskriminace
zmizí, až barva kůže neponese statistickou informaci, tedy až mezi Romy
a majoritou nebudou statistické rozdíly.
4 Diskriminace vede k chudobě,
čímž se kauzální kruh uzavírá.
Co s tím?
Ač se všichni jednotlivci chovají
racionálně, společnost nedosahuje optimální alokace zdrojů a talentů.
Existence sociálně vyloučených komunit je nevýhodná pro všechny, avšak
pro každého individuálně je výhodné zůstat v popsaném kauzálním kruhu.
Jedná se o typický případ selhání laissez-faire, přičemž v pozadí
selhání stojí popsané externality, asymetrické informace a
nevyjasněnost majetkových práv. Pro případy selhání tržních mechanizmů
si lidé platí státní aparát. Jak může stát účinně zasáhnout proti
sociální vyloučenosti?
- Stát může trestat diskriminaci. Antidiskriminační zákony jsou ovšem
téměř nevymahatelné. Diskriminace je masová, protože se lidem vyplácí.
Potrestáno je však jen několik málo případů ročně, protože diskriminace
je téměř neprokazatelná. Účinné dokazování diskriminace není
principiálně možné, proto by se stát měl soustředit na odstranění
důvodů pro diskriminaci.
- Stát může odstraňovat příčiny vedoucí k vytváření rozsáhlých
solidárních sítí. Systém sociální péče dnes tak trochu připomíná
loterii. Výše sociálních dávek vyplacených rodině fluktuuje každý měsíc
podle předem nevypočitatelných vlivů. Má-li rodina několik dospělých
členů, jen těžko lze odhadnout, kolik z nich se v průběhu příštího
měsíce udrží na pracovním úřadě, od čehož je výsledná dávka odvislá.
Všeobecně rozšířený názor, že Romové se v systému sociálních dávek
vyznají, je mýtus. Systém je tak složitý, že potřeba pojistit se vůči
dočasnému výpadku dávek je velká. Zjednodušení systému dávek by
závislost Romů na jejich komplexní rodině snížilo. Pravidelnost a
transparentnost systému dávek je důležitější než jejich samotná výše.
- Stát může zvýšit vymahatelnost práva uvnitř romské komunity. Může
důsledněji trestat projevy rasizmu u policistů, může zlepšovat vztahy
mezi Romy a policii přijímáním Romů do jejích řad, či zřizováním
proromských poradců uvnitř policie, kteří by Romům usnadnili komunikaci
s policií. Chvályhodný je boj policie s lichváři uvnitř romské
komunity, lichva je však jen špičkou ledovce.
- Stát může pomoci dosahovat Romům alespoň středního vzdělání, aby
mohli signalizovat svoje skryté kvality pomocí maturit a výučních listů
a ne jen pomocí příslušnosti ke své rodině. Romům se ale za dnešních
podmínek vzdělávat nevyplatí, protože mohou očekávat diskriminaci na
trhu práce a navíc by se o plody vzdělání museli podělit se svojí
komplexní rodinou. Stát tedy musí Romy motivovat uměle, např. pomocí
různých stipendií pro romské studenty. Tato stipendia musí být
dostatečně vysoká, aby byla motivující. Takováto stipendia by byly
žádoucí už na druhém stupni základní školy, kdy se v plné síle poprvé
projeví sociální vyloučení.
Stát ovšem není sto
administrativně rozlišit, kdo je a kdo není diskriminován na základě
svého romství. Kritéria pro udělení takového stipendia musí být
lehce ověřitelná a související s hendikepem v oblasti vzdělávání.
Stipendium může být kupříkladu podmiňováno nedostatkem vzdělání rodičů
dítěte - měly by na něj nárok jen děti, jejichž rodiče mají pouze
základní vzdělání. Dále může být podmiňováno hmotnou nouzí rodiny,
která se ověřuje tak jako tak pro přiznání dávek sociální péče. Má-li
být stipendium motivací pro studium, musí být jeho udělení rovněž
podmíněno studijními výsledky, známkami a docházkou. Stipendia by
rovněž mohla sociálně vyloučeným rodičům pomoci si uvědomit
nevýhody zvláštních škol, pokud by byla vyplácena pouze žákům škol
řádných. Je možné, že by se rodiče konečně mobilizovali a přestali se
se zařazováním svých dětí do zvláštních škol smiřovat.
Prostředky
udělené v rámci takovýchto stipendií by neměly být vázané na zakoupení
školních pomůcek apod., protože to snižuje jejich motivační účinek v
očích recipientů. Cílem je zvednout motivaci ke studiu. Rodina, která
je momentálně k hodnotě vzdělání skeptická jistě více ocení nevázáné
prostředky, než učebnice které by stejnak byly bez motivace ke
vzdělávání nanic.
Hlavním myšlenkou tohoto článku je, že
sociálně vyloučení Romové jsou lidé inteligentní, stejně jako všichni
ostatní a jsou schopni se přizpůsobovat měnícím se podmínkám. Stát by
tedy měl napravovat křivdy diskriminace pomocí motivačních pobídek
podobných stipendiím v předešlém bodu. V otázce nezaměstnanosti by stát
měl upřednostnit jemnější motivační nástroje před poskytováním umělých
pracovních míst a rekvalifikací. V dnešním systému sociální péče ztrácí
dlouhodobě nezaměstnaný člověk s novým zaměstnáním takový kus různých
podpor, že v příjmové třídě v okolí životního minima je mezní daň
stoprocentní. To, že mnoho chudých Romů nepracuje, svědčí spíše o
jejich přizpůsobivosti, než nepřizpůsobivosti. Stát může zvýšit
motivaci pracovat speciálními dávkami určenými pro ty, kteří nastoupí
do zaměstnání. Tyto dávky mohou být podmiňovány faktory, které zaručí,
že se dotknou právě skupiny lidí ohrožené dlouhodobou nezaměstnaností.
Mohou být podmíněné nízkým platem, nedostatkem kvalifikace, předchozí
dlouhodobou nezaměstnaností, zdravotním postižením, popřípadě
mohou být vypláceny pouze v určitých krajích.
Vytváření solidárních sítí je snazší, když lidé žijí v ghettu. Stát musí motivovat obce, aby nevytvářely nová ghetta,
a aby romské nukleární rodiny, které mají ambici se vzdálit své
komplexní rodině, měly šanci dosáhnout na sociální byty. Romové, pokud
nemají vůči obci dluhy, by měli dostávat sociální byty přednostně,
protože jsou diskriminovaní na volném trhu s nemovitostmi.
Chudí
lidé jsou přirozeně netrpěliví a na budoucnost příliš nehledí. Pokud je
tedy má právní systém motivovat, musí být soudy rychlé. Trvá-li proces
o vyklizení bytu více než rok, je případná soudní prohra za horizontem
chudého člověka, a tak ho nemotivuje k placení nájmu.
Jakub SteinerTato studie byla publikována ve sborníku:
Romové: Kulturologické etudy ed.: Marek Jakoubek, Tomáš Hirt. Plzeň, 2004, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o.
hostující autor