Rómske komunity si vďaka svojmu
inoetnickému pôvodu a určitému stupňu izolácie dodnes zachovali
množstvo rozdielov od majoritnej populácie. Asi najčastejšie odborná i
laická verejnosť poukazuje na odlišnosti v oblasti reprodukčného
správania, kde je veľký dôraz kladený najmä na pôrodnosť a plodnosť
rómskych žien. Dôvodom preferencie tejto tématickej oblasti je, že
rómska populácia sa na základe dostupných údajov vyznačuje v porovnaní
s majoritnou populáciou vysokou plodnosťou, začiatkom reprodukčného
procesu posunutého do veľmi nízkeho veku a pomerne vysokými populačnými
prírastkami. Bohužial často aktéri týchto diskusií operujú s nepresnými
údajmi v dôsledku nedostatku kvalitných a najmä aktuálnych informácií,
čo následne predstavuje živnú pôdu pre vznik často až katastrofických
scenárov o nadmernom raste rómskej populácie.
1. Zdroje údajov o pôrodnosti a plodnosti rómskych žien na Slovensku
Z bežnej evidencie sa o pôrodnosti a plodnosti rómskych žien po druhej
svetovej vojne do roku 1991 nedozvieme žiadne informácie, kedže rómska
národnosť nebola zvlášť triedená. Ani po roku 1991 získané údaje
zďaleka neodpovedajú realite. Preto nám na hodnotenie úrovne plodnosti
v tomto období zostávajú v podstate dva zdroje informácií. Jednak sú to
sčítania z rokov 1970 a 1980, ktoré však už dnes nič nehovoria o súčasnom stave reprodukcie Rómov, a druhým sú
terénne šetrenia (
napr. Soročínová 1976; Finková, 1977 a 1979, Garassy 1999, Haviarová 2000) na základe ktorých si môžeme urobiť niektoré závery aj o súčasnej plodnosti rómskych žien.
Okrem
uvedených zdrojov informácií sme pre zvýraznenie rozdielov
reprodukčného správania v rámci samotného rómskeho spoločenstva
pracovali s ďalšími dátami, ktorých logickú koncepciu zdôrazňujeme v
nasledujúcich riadkoch.
Integrované komunity
predstavujú skupinu ľudí, ktorá vo svojej podstate splynula s nerómskou
populáciou. Žije rozptýlene priamo v obci v prevažnej miere obývanej
slovenskou populáciou, s ktorou má rozvinuté kontakty, a so spôsobom
života, ktorý sa vôbec alebo len minimálne odlišuje. V tomto kontexte
je len ťažko možné hovoriť o komunite v pravom slova zmysle.
Separované rómske komunity stoja
na nižšom stupni integrácie. Sú to skupiny, ktoré žijú koncentrovane v
obci, alebo v osade v blízkosti obce obývanej prevažne nerómskym
obyvateľstvom. Práve v takomto type komunít sme uskutočnili terénny
výskum. Pri výbere rómskych osád, resp. rómskych komunít, kde bolo
uskutočnené terénne šetrenie, zohrali kľúčovú úlohu nasledujúce
skutočnosti:
• komunita žijúca v osade v blízkosti obce obývanej prevažne majoritnou populáciou,
• osada oddelená od obce prírodnou alebo umelou prekážkou, prípadne jasne vyčlenená,
• dostupnosť obcí a komunít v regióne.
Na základe týchto kritérií sme vybrali 5 obcí (
ďalej označené ako separované),
resp. k nim prináležiace rómske osady Betlanovce, Hrabušice, Jablonov,
Vikartovce a Vydrník ležiace v regióne Spiš pri Slovenskom raji.
Predmetom dotazníkového výskumu boli rómske ženy staršie ako 15 rokov,
pričom snahou bolo získať údaje za každý dom, resp. príbytok v
osade. Žiaľ aj z našich skúseností musíme povedať, že tento typ
získavania údajov demografickej povahy je v rómskych osadách pomerne
komplikovaný, pričom zistené informácie sú často skreslené a
nezodpovedajú realite (
napr. počet detí, vek dieťaťa, a pod.).
V štyroch z vybraných obcí sa nám ešte dodatočne podarilo získať údaje
z evidencie obyvateľstva za skúmanú osadu vytriedené na základe
popisných čísiel domov, a to konkrétne živonarodené deti podľa veku
matky, vekovú štruktúru a úmrtia podľa veku (
tie sme však ďalej nepoužívali kvôli veľmi malej vzorke udalostí) za obdobie 1999–2004.
Segregované rómske komunity
predstavujú skupinu ľudí, ktorá žije oddelene od ostatnej populácie, je
čiastočne alebo úplne uzavretým systémom len s minimálnymi vonkajšími
vzťahmi. Na porovnanie a za účelom preukázania existujúcich odlišností
v reprodukčnom správaní jednotlivých typov rómskych komunít sme na
základe Sociografického výskumu rómskych komunít na Slovensku, ktorý
bol uskutočnený v rokoch 2003 a 2004, vybrali obce s najvyšším podielom
obyvateľov žijúcich v rómskych komunitách z celkového počtu obyvateľov
obce. Pre takto vybrané sídla sa nám podarilo získať zo Štatistického
úradu Slovenskej republiky údaje (
veková štruktúra, pôrodnosť, úmrtnosť)
zisťované z bežnej evidencie za obdobie 1996–2004. Sledovaný súbor
predstavovalo sedem obcí, resp. častí obcí: Chminianske Jakubovany,
Jurské, Lentvora, Lomnička, Luník IX., Šivetice a Trenč, kde sa podiel
populácie rómskych komunít podľa Sociografického výskumu rómskych
komunít na Slovensku pohyboval približne na intervale 95–100 %, a tieto
boli klasifikované ako segregované (
ďalej označené ako segregované komunity „rómskych obcí“, resp. „rómske obce“).
2. Pôrodnosť a plodnosť rómskych žien po druhej svetovej vojne do roku 1990
Prvé informácie o pôrodnosti rómskych komunít po druhej svetovej vojne
prinieslo šetrenie Štátneho štatistického úradu a Vládneho výboru pre
otázky cigánskeho obyvateľstva o pohybe rómskeho obyvateľstva z roku
1967. Srb a Pražáková
(1968) na základe jeho výsledkov konštatovali, že rómske ženy si naďalej uchovali vysokú pôrodnosť (
hrubá miera pôrodnosti = 33,2 ‰), ktorú môžeme porovnať len s úrovňou pôrodnosti v rozvojových krajinách. V kombinácii s pomerne nízkou
hrubou mierou úmrtnosti (
4,9 ‰)
dosahoval prirodzený prírastok u rómskeho obyvateľstva v bývalom
Československu 28 ‰, pričom sa na celkovom prírastku na Slovenska
podieľal približne 11%. V praxi to znamená, že asi každý 9. obyvateľ,
ktorý v tomto roku pribudol bol rómskej národnosti. Vysoké hodnoty
nadobúdal aj index vitality. Kým u celej populácie to bolo 150 u Rómov
predstavoval 712, čo znamená, že na 1 mŕtveho Róma pripadali siedmi (
7,12) živo narodení.
Ako
sme už spomenuli vyššie bežná evidencia prirodzeného pohybu do roku
1991 neumožňuje získať žiadne informácie o rómskom obyvateľstve, a
preto jediným oficiálním zdrojom informácií sú dáta zo
špeciálnych šetrení uskutočnených pri sčítaní ľudu z rokov 1970 a 1980.
Práve na základe týchto údajov poukázali Srb (
1988) a Kalibová (
1989) na
nástup zmien v reprodukcii Rómov, a to predovšetkým na zníženie realizovanej plodnosti vo všetkých vekových skupinách.
Počet
živonarodených detí pripadajúcich na jednu vydatú rómsku ženu v
súčasnom manželstve bol v roku 1980 po ukončení reprodukcie (
vo veku 45–49) menší o necelých 9 % oproti roku 1970 a na celom intervale (
15–49)
o takmer 19 %, pričom najväčší pokles zaznamenala veková skupina 35–39.
Aj mladšie vekové skupiny zasiahol v sledovanom období pokles
realizovanej plodnosti, no treba povedať, že nebol tak výrazný.
Tab. 1: Priemerný počet detí pripadajúcich na jednu rómsku ženu žijúcu v súčasnom manželstve podľa sčítania 1970 a 1980Zdroj: Srb (1988)Pre presnejšie posúdenie zmien v realizovanej reprodukcie rómskeho etnika medzi rokmi 1970 a 1980 nám podľa Srba (
1988)
chýbajú potrebné údaje z prvého sčítania. Predovšetkým by sme
potrebovali porovnať plodnosť nielen na základe údajov o ženách
žijúcich v súčasnom manželstve, ale tiež o počte živonarodených vo
všetkých manželstvách a tiež o reprodukciu Rómok bez ohľadu na súčasný
rodinný stav. Sčítanie z roku 1980 nám potrebné dáta poskytlo a
uvádzame ich v tab. 2.
Tab.
2: Počet živo narodených na 1 vydatú Rómku bez ohľadu na poradie
manželstva a bez ohľadu na rodinný stav podľa sčítania 1980Zdroj: Srb (1988)Zaujímavým sa javí
porovnanie realizovanej plodnosti bratislavských Rómok s plodnosťou úhrnu Rómok na Slovensku
v roku 1980 na základe počtu živonarodených detí pripadajúcich na jednu
ženu zo súčasného manželstva. V hlavnom meste Slovenska dosahoval
priemerný počet detí hodnotu 3,2, čo v porovnaní s celoslovenským
priemerom bolo o 20 % menej. V kontexte vyššie uvedeného Haišman (
1988) a Srb s Horeckým (
1986)
vyslovujú myšlienku o vplyve urbanizácie na plodnosť v smere jej
znižovania, čomu by nasvedčovalo jednak porovnanie údajov za ČSR a SSR (
pozri tab.2)
a tiež údaje o priemernom počte živo narodených detí za mesto Praha.
Pražské Rómky mali približne o 14 % nižší priemerný počet detí ako
rómske ženy žijúce v Bratislave (
pozri tab 3).
Tab. 3: Priemerný počet živonarodených detí na 1 vydatú Rómku zo súčasného manželstva v Bratislave a Prahe podľa sčítania 1980Zdroj: Srb a Horecký (1986), Rozehnalová a Srb (1986)
3. Pôrodnosť a plodnost rómskych žien v súčasnosti
Do roku 1989 existovali na Slovensku viaceré celoštátne zdroje údajov o
Rómoch, ktoré boli založené na etnickej príslušnosti. V súčasnosti je
takéto zisťovanie nezákonné. V dôsledku týchto zákonných úprav takmer
nedisponujeme žiadnymi údajmi o populačnom vývoji rómskeho obyvateľstva
na Slovensku. Demografické správanie rómskeho obyvateľstva v období
pred rokom 1989 ako celku môžeme prirovnať k správaniu, ktoré je
typické pre rozvojové krajiny – vysoká plodnosť, vysoká úmrtnosť a
začiatok reprodukčných procesov posunutý do veľmi nízkeho veku.
Rómske spoločenstvo však v dnešných podmienkach nie je možné vnímať ako
celok ani z pohľadu demografickej reprodukcie. Ako sme naznačili v
úvode kapitoly pravdepodobne
prešlo výraznými zmenami predovšetkým v 90. rokoch, no už zo skúseností z minulosti vieme, že
ako prvá pravdepodobne reagovala skupina Rómov s úzkymi kontaktmi s majoritnou spoločnosťou.
Ide o tzv. integrované komunity, ktoré žijú rozptýlene v obciach a
netvoria tu výrazný podiel. Všeobecne sa predpokladá, že z celkového
počtu Rómov žijúcich na Slovensku predstavuje táto skupina približne 20
%.
Charakterizovať demografické správanie
integrovaného rómskeho obyvateľstva v
teréne je takmer nemožné, pričom v dôsledku uplatňovania zákona o
ochrane osobných údajov je len malá šanca získať informácie za
jednotlivé osoby z oficiálnej štatistiky. Preto si budeme v prípade
integrovaných Rómov musieť vystačiť s údajmi, ktoré nám ponúka práca
Vaňa a kol. (
2002), kde sa pre rok
2002 odhaduje ich úhrnná plodnosť na 1,3 a priemerný vek ženy pri narodení dieťaťa na 24 rokov.
Uvedené hodnoty poukazujú na fakt, že integrovane žijúci Rómovia sa
spôsobom života a ani reprodukčným správaním už takmer vôbec neodlišujú
od nerómskeho obyvateľstva.
Naopak rómske komunity žijúce
oddelene od majoritnej populácie v segregovaných osadách, kde miera
kontaktov s majoritnou populáciou je minimálna, sa dlhodobo považujú za
nositeľov odlišného typu reprodukčného správania, často stále
založeného na zvykoch a tradíciách.
Extenzívny typ reprodukcie pripisovaný Rómom žijúcim v segregovaných osadách
je všeobecne známy a prijímaný fakt už dlhšiu dobu, ale v dôsledku
nedostatku informácií sa súčasná úroveň a prípadné zmeny len ťažko
identifikujú na makroúrovni, teda za celé segregované alebo separované
spoločenstvo. Preto sme pristúpili k riešeniu problému na obecnej resp.
komunitnej úrovni, pričom sme vybrali obce, kde podiel rómskeho
obyvateľstva podľa sociografického mapovania (
Jurásková, Kriglerová, Rybová 2004)
dosahoval 95–100 %. Druhou podmienkou bolo, že z hľadiska
integrovanosti môžeme hovoriť o segegovaných rómskych komunitách. Ako
referenčné sme zvolili obce so separovanými rómskymi komunitami s
vyššou mierou kontaktov s majoritným obyvateľstvom.
Pokles
počtu živonarodených detí, ktorý výrazne postihol slovenskú populáciu v
90. rokoch pravdepodobne nezasiahol rómske komunity žijúce v
segregovaných osadách. Svedčí o tom aj vývoj počtu živonarodených detí
v nami skúmaných „rómskych obciach.“
V priebehu rokov 1996–2004 sa naopak počet živonarodených detí výrazne zvýšil.
Priemerne sa v rokoch 1996–1999 narodilo ženám žijúcim v rómskych
obciach 283 detí, kým v rokoch 2000–2004 to bolo priemerne až 340.
Podobný vývoj zaznamenali Vaňo, Meszároš (
2002) pri skúmaní obcí s nízkym a veľmi nízkym životným štandardom. V pozadí tohto vývoja stoja
zmeny vo vekovej štruktúre rómskych žien,
resp. v početnosti žien žijúcich v reprodukčnom období. Kým v rokoch
1996–1999 žilo vo veku 15–49 priemerne 1 604 žien, v nasledujúcom
období to bolo až 2 407, pričom najväčšie zmeny sa odohrali do veku 25
rokov.
Odlišné demografické správanie skúmanej rómskej
populácie v porovnaní s celoslovenskou potvrdzuje aj najjednoduchší
ukazovateľ úrovne pôrodnosti, teda
hrubá miera pôrodnosti. Kým u majoritnej populácie dosahovala v rokoch
1996-2004 priemernú hodnotu 10,4 ‰, v
rómskych obciach sme zaznamenali približne štvornásobné hodnoty
38 ‰. K hodnote hrubej miery pôrodnosti rómskeho obyvateľstva presahujúcej hodnotu 30 ‰ sa vo svojej práci dopracoval aj Garassy (
2000).
Vo svete sa predmetný ukazovateľ pohybuje približne v rozmedzí 8–50 ‰,
pričom najviac sa k úrovni zistenej v rómskych obciach priblížili
hodnoty namerané v rozvojových štátoch (
napr. Svazijsko, Nigéria, Afganistan).
Presnejšie charakteristiky podávajú špecifické miery plodnosti, resp. ich suma označovaná ako
úhrnná plodnosť. V prvej časti analyzovaného obdobia (
1996–1999) nadobúdala
hodnotu približne 5,4.
V druhom sledovanom období 2000–2004 klesla na hodnotu 4,85, no po
testovaní na hladine významnosti α=0,05 sme zistili, že táto zmena nie
je štatisticky významná a to ani pri testovaní mier plodnosti v každej
vekovej skupine. Na základe uvedeného môžeme vysloviť hypotézu o
nemennosti
úrovne plodnosti rómskeho etnika v segregovaných komunitách v poslednom
desaťročí, pričom sa ustálila približne na štvornásobne vyššej úrovni
ako žien celoslovenskej populácie (
pozri obr. 1). Na vysokú plodnosť rómskeho obyvateľstva žijúceho v neintegrovaných komunitách poukázali aj Vaňo, Meszároš (
2004), kde predpokladajú, že úroveň úhrnnej plodnosti dosahuje približne hodnotu 4,6 (
hrubá miera reprodukcie dosahuje potom hodnoty vyššie ako 2,2; v prípade „rómskych obcí“ 2,6)
Obr. 1: Porovnanie mier plodnosti žien „rómskych obcí“ a slovenskej populácie v roku 1996-2004Zdroj: ŠÚ SR 1996-2004, triedené vo VDC, upravil autorHodnoty
úhrnnej plodnosti rómskych žien žijúcich v čiastočne integrovaných
komunitách boli v sledovanom období výrazne nižšie. V navštívených
rómskych osadách na Spiši sa úhrnná plodnosť v rokoch 2000–2004
pohybovala približne na hodnote 3,0. Podobné hodnoty dosahovali aj
komunity v okolí Rimavskej Soboty (
pozri tab. 4) skúmané Garassym (
2000) a tiež odhad Vaňa, Meszároša (
2004) pre čiastočne integrované skupiny predpokladal úhrnnú plodnosť (
2002) = 3,0. O niečo nižšie hodnoty prinieslo terénne šetrenie Haviarovej (
2001).
Tab.4: Miery plodnosti rómskych žien vo vybraných komunitách SlovenskaZdroj: Garassy (2000), Haviarová (2001), Vaňo a Meszároš (2004), vlastné šetreniaPodľa odhadu Kalibovej (
1991)
úhrnná plodnosť rómskych žien v Československu mala klesnúť medzi rokmi
1981 až 2000 z 4,33 detí na jednu ženu na 3,09. Plodnosť rómskych žien
by tak mala byť v súčasnosti na úrovni plodnosti všetkých žien na
Slovensku z roku 1960. Odlišný odhad úrovne plodnosti v súčasnosti
prináša práca Vaňa a Meszároša (
2004), ktorá predpokladá, že úroveň úhrnnej plodnosti je približne 2,2.
3.1 Vek pri pôrodeOdlišnosť
reprodukčného správania rómskeho obyvateľstva výstižne charakterizuje
predovšetkým vek pri prvom pôrode. Predstavuje významnú veličinu,
pretože vypovedá o začiatku a potenciálnej dĺžke reprodukčného obdobia.
Nízky priemerný vek pri narodení prvého dieťaťa je pre rómske komunity
typický a v podstate sa dlhodobo nemení (
Vaňo, 2002).
V rokoch
1996–2004 sa predmetná veličina v „rómskych obciach“ stabilne pohybovala na
hranici 20 rokov (
priemer 20,5). Rovnako nízke hodnoty uvádzajú vo svojich prácach Haviarová (
2001) 19 rokov, Garassy (
2000) 19,3 roku i odhad Vaňa a Meszároša (
2004),
ktorý pre neintegrované komunity dosahuje hodnotu 19,6 roku. Pre ženy
žijúce v čiastočne integrovaných komunitách bol priemerný vek pri 1.
pôrode 20,8 roku a pre integrované 24 rokov. V porovnaní so slovenskou
populáciou, môžeme teda aj naďalej konštatovať,
že ženy v segregovaných rómskych komunitách napĺňajú svoje biologické poslanie oveľa skôr, a to v súčasnosti takmer o päť rokov. Podobne stabilný trend vykazuje aj priemerný vek ženy pri narodení dieťaťa (
približne 25,5 roka).
Ten však nie je dokonalým ukazovateľom, pretože konkrétne u populácie
„rómskych obcí“ je výrazne ovplyvnený vyššou úrovňou plodnosti žien vo
vyššom veku.
ZOZNAM POUŽITEJ LITERATÚRY:FINKOVÁ, Z. (1977) Šetrenie populačnej klímy romských žien. Demografie, 19: 296–301.
FINKOVÁ, Z. (1979) Zisťovanie plodnosti cigánskych žien. Demografie, 21: 336–341.
GARASSY,
L. (2000) Demogeografická charakteristika rómskeho obyvateľstva na
Slovensku. Diplomová práca. Bratislava: Prírodovedecká fakulta,
Univerzita Komenského.
HORECKÝ, M. a V. SRB (1986) Cigánske etnikum v hlavnom meste Bratislave. Demografie, 28: 269–275.
HAVIAROVÁ,
E. (2001) Vývoj a súčasný stav problematiky rómskeho obyvateľstva.
Diplomová práca. Bratislava: Prírodovedecká fakulta, Univerzita
Komenského.
JURÁSKOVÁ, M., E. KRIGLEROVÁ, J. RYBOVÁ (2004) Atlas rómskych komunít na Slovensku 2004. Bratislava: Úrad vlády SR.
KALIBOVÁ, K. (1989) Charakteristika úmrtnostných pomerů romské populace v ČSSR. Demografie, 31: 219–223.
KALIBOVÁ,
K. (1991) Demografické charakteristiky romské populace v
Československu. Disertační práce. Praha: Přírodovědecká fakulta,
Univerzita Karlova.
ROZEHNALOVÁ, M. a V. SRB (1986) Cikánské etnikum v hlavním městě Praze. Demografie, 28: 263–268.
SOROČÍNOVÁ,
A. (1976) Šetrenie populačnej klímy romských žien. Rigorózna práca.
Praha: Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova.
SRB, V. a I. PRAŽÁKOVÁ (1968) Cikánské obyvatelstvo v roce 1967. Demografie, 10: 264–272.
SRB, V. (1988) Změny v reprodukci československých Romů 1970–1980. Demografie, 30: 305–309.
VAŇO,
B. a kol. (2002) [citované 26.4.2007] Prognóza vývoja rómskeho
obyvateľstva v SR do roku 2025. Bratislava. INFOSTAT.
http://www.infostat.sk/vdc/pdf/prognoza2025rom.pdf
VAŇO, B. a
J. MÉSZÁROS (2004) [citované 26.4.2007] Reprodukčné správanie
obyvateľstva v obciach s nízkym životným štandardom. Bratislava:
INFOSTAT. http://www.infostat.sk/vdc/pdf/nizkyzs.pdf.
VAŇO, B.
(2001) [citované 26.4.2007] Demografická charakteristika rómskej
populácie v SR. Bratislava. INFOSTAT.
http://www.infostat.sk/vdc/pdf/rom.pdf.
Autor:Branislav Šprocha
Vzdelanie:2006
ukončené magisterské štúdium demografie na Katedre demografie a
geodemografie Karlovej Univerzity v Praze. V súčasnosti doktorské
štúdium na Katedre demografie a geodemografie, Karlova Univerzita v
Prahe.
Pracovné zameranie:
Analýza populačných štruktúr:
• veková a pohlavná štruktúra so zameraním na proces starnutia obyvateľstva,
• rodinný stav,
• národnostná štruktúra so zameraním na rómske obyvateľstvo,
• religiózna štruktúra obyvateľstva,
• vzdelanostná štruktúra obyvateľstva.