Kniha nabízí pohled na tzv. romskou
problematiku z kulturologické perspektivy. Autor, Marek Jakoubek, zde
ustavuje analytickou kategorii Rom - nositel tradiční kultury a na
základě tohoto teoretického modelu třídí Romy v Česku a na Slovensku na
"Romy tradiční" a na národní elity. Hned v úvodu zpochybňuje smysl
existence oboru romistika a autory píšící o Romech zahrnuje do lehce
pejorativně zabarvené kategorie romologů. Sám však, ač léta o Romech
píše, zdůrazňuje, že: "
...za romologa se v žádném případě nepovažuji a ani za něj nemohu být legitimně považován" (
s.36). V atmosféře boje s různými diskursy však zaznějí občas i zajímavé, až originální myšlenky (
předsudek = předporozumění, rizika multikulturalismu, rasismus mezi Romy, atd.),
atmosféra publikace je však zbytečně konfrontační až agresivní a
především vnitřně nekonzistentní. A právě Jakoubkovy konstrukty, více
než cokoli jiného, jsou předmětem mé recenze.
1. Metodologické poznámky
Citace
Marek Jakoubek je náruživý čtenář. Pravděpodobně přečetl
vše, co bylo k danému tématu dostupné a z jeho citací je zřejmé, že má
nastudováno i mnoho ze zahraniční literatury. Množství poznámek (
1465 na 317 str.)
je opravdu zarážející. Rozhodně se kniha nečte lehce, ale to jistě není
záměrem takto ambiciózní práce. Co je vskutku zarážející je manipulace
s citacemi. Tu autor sám explicitně na s.36 přiznává: "..
.odmítám jejich původní kontext, takže v mé koncepci mají tyto poznatky odlišný význam (a někdy mají význam dokonce opačný)". Je velice těžké rozpoznat, co je výrok autora a co již je citace, některé věty se skládají i z deseti citací (
s.72), a proto většinu tvrzení, se kterými se autor v knize ztotožňuje, pokládám za jeho výroky bez bližší specifikace.
Interdisciplinarita
Jakoubek na
s.12 vyjmenovává disciplíny, které se dosud romskou problematikou zabývaly, a shrnuje takto: "
Pro
svůj mezioborový charakter byla tedy kulturologie jednou z nemnoha
adeptek vhodných k tomu, aby tuto změť integrovala a systematizovala a
pokusila se předestřít celkový obraz zvolené skutečnosti."
Jelikož mezi vědními obory byla uvedena také demografie a autor se tedy
neskromně cítí být kompetentní k interpretaci demografických
(ne)zjištění, neberu v recenzi ohled na skutečnost, že demografem
není.
Pojmový diktát
V publikaci často narazíme na zdůraznění co a
jak se (ne)má, či dokonce (ne)smí, pojmenovávat. Na uzavírání
pojmu Rom do uvozovek si čtenář po chvíli zvykne, nabízená náhrada v
podobě termínu "kulturom" (
s.219)
vyvolá snad ještě úsměv. Ten však rychle zmizí, když Jakoubek kritizuje
používání přívlastku "romská" u hudby produkované na koncertě, v klubu,
či v rádiu. Na
s.238 již užívá radikálnější terminologii:"..
.taková hudba (tanec ad.) je romská (jak říká Aristoteles - leda podle jména), a proto se o ní nesmí říkat, že je táž".
Autor se v textu poměrně často odvolává na díla K.R.Poppera,
uvedu proto také jeden jeho citát z úvah o politické svobodě, který mi
v tomto kontextu svým přístupem, nikoli tématem, přijde důležitý:
"...Na
slovech demokracie a tyranie tady samozřejmě vůbec nesejde.
Kdyby například někdo nazýval nesvobodné státy demokraciemi a
ústavu Anglie nebo Švýcarska tyranií, pak bych se nepouštěl do sporu o
to, zda je těchto slov použito správně nebo nesprávně, nýbrž bych
jednoduše řekl: Kdybych musel použít vaší terminologie, pak bych se
musel prohlásit za odpůrce demokracie a za stoupence tyranie. Tímto
způsobem lze zamezit tomu, abychom se utápěli ve sporech o slova; nejde
nám přece o slova, ale o skutečné hodnoty."Kde naopak
důkladnější definování pojmu postrádám, je kategorie nukleární rodina.
Tato má poměrně široké užití, často s odlišným významem. Pojem
podrobněji vymezili především
T.Parsons1 a
G.Murdock2.
Zatímco v Parsonsově pojetí je tato kategorie spojená s procesem
urbanizace, uzavřeností a vnitřní intimitou, Murdockovo pojetí je
podstatně širší a existenci nukleární rodiny (
jako rodiny základní) předpokládá ve většině populací. Tato definice je důležitá v momentě, kdy na
s.214 autor souhlasně vyzdvihuje citát Šťepána Moravce: "..
.společenství
Romů (Š.M. hovoří o sociálně vyloučených lokalitách v ČR) mají obvykle
charakter seskupení navzájem nepříbuzných nukleárních rodin, které jsou
jedna od druhé odděleny subjektivně velmi silně vnímanými statusovými
bariérami, a tedy jako komunity defacto nefungují". Nechci se s Jakoubkem přít o tuto kategorii, z jeho popisu a letmého vysvětlení na
s.105
je zřejmá blízkost Murdockově pojetí, ale u Š.Moravce mi význam není
jasný. Na základě vlastních zkušeností s městskou komunitou bych řekl
téměř pravý opak, tedy romská společenství v ČR jsou tvořena shluky
příbuzných širších rodin (
nikoli fajt). Definice Š.Moravce by se hodila spíše na popis sociální organizace majoritní společnosti.
Extrémní model
"
Nejintenzivnější
a nejdelší výzkum jsem prováděl v romské osadě u obce Chminianské
Jakubovany, okres Prešov; mnohé závěry tak vznikly extrapolací a
transpozicí dat z této lokality" (
s.18).
Právě tato skutečnost, obávám se, představuje jeden z klíčových omylů
celé práce. Chminianské Jakubovany nepředstavují zrovna "typickou"
lokalitu, naopak, osada je izolovanější než je jinde běžné a svojí
sociální organizací je "tradičnější" (
na Jakoubkově škále tradičnost-modernost). Romistky
M.Bořkovcová a
A.Lábusová uvádějí, že Chminianské Jakubovany jsou atypické svým výrazně nízkým statusem v meziosadní hierarchii (
pojídání psů, atd.).
Konstrukt
obecného modelu na základě zkušeností z takto vyhraněné lokality staví
celou teorii do špatného světla. Obdobně bychom hypotetickou teorii
"kultura městských komunit" mohli konstruovat na základě intenzivního
výzkumu v Mostě, nebo provést demografickou analýzu potratovosti za
toto město a z toho usuzovat na situaci v celé ČR. Jistě by nám tento
přístup umožňoval konstatování šokujících zjištění. Tato by však o
realitě vypovídala velmi málo.
Generalizace?
Mnoho vědních disciplín používá jisté úrovně
generalizace, resp. redukcionismu. Zde však autor ještě umocňuje chybu
volby extrémního modelu, tedy celou romskou populaci na území ČR a SR
rozděluje do dvou skupin:
nositelé kultury romských osad x národní elity.
Jestliže je konstrukt kultury romských osad významně formován na
zkušenostech z Chminianskych Jakubovan a romské národní elity čítají na
území Česka desítky osob, čeho potom jsou nositeli statisíce lidí (
vycházím z odhadu počtu 200-250 tis. Romů v ČR v roce 2005), jenž se vymanily z okov romských osad, jak autor na
s.198 uvádí: "
Život
obyvatele romských osad je natolik kontrolován a do takové míry
předurčen již při jeho narození, že pouze neznalost věci zapříčiňuje,
že jej majoritní společnost neoznačuje za život v okovech"? Koncept je od začátku chybný a spíše než redukcionismem jej lze, dle mého názoru, označit za manipulativní.
Protimluvy
Jakoubek používá mnoho tvrdých závěrů. Navíc si
často argumentačně protiřečí. K demonstraci těchto tvrzení použiji
vpravdě demografické téma. Velmi mne překvapilo, kolik informací
dokázal vyčíst ze
SLDB, aniž by zohlednil složitost problému, a tak se dovídáme, že: "..
.když
počítáme Romy-příslušníky romské nár.menšiny, spočítáme pak skutečně
právě Romy-příslušníky romské národnostní menšiny a ne něco jiného
(např.Romy-nositele tradiční romské kultury)"(
s.220), nebo "..
.takový
údaj nám říká pravý opak toho, co se jeho zjišťováním hodlalo získat:
tedy kdo již Romem-ve smyslu příslušníka tradiční romské kultury-není)"(
s.260), atd. Samotné výroky by nezněly tak absurdně, pokud by se autor na
s.17 plně neztotožnil s výrokem
J.Šiklové:".
..zjišťování
jakýchkoli dat dotazníkovou formou je pro romskou populaci zatím
nevhodné, neboť je pro ně asi příliš náročná a nepovažují to za nutné". Autor si zřejmě neuvědomuje, že sčítání je prováděno defacto formou
celopopulačního dotazníkového šetření. Další rozpor spatřuji v následujícím; pokud si opravdu Jakoubek myslí, že z počtu přibližně
250 tis. Romů (
odhad, ČR) jen
11 tis. (
SLDB,2001), dle citátu výše, není nositelem kultury romských osad, potom tu žije více než
200 tis. těchto nositelů, jejichž základním kamenem sociální organizace je
široce strukturované příbuzenství (
fajta) (s.118). Zároveň je však autor přesvědčen, že v Česku Romové tvoří shluky
nepříbuzných nukleárních rodin. Znamená chybná teorie opravdu
konec Romů v Čechách?
2. Bída konstruktivismu
Škála x evoluce
V celé knize se autor úzkostně vymezuje vůči
evolucionismu,
explicitně jej odsuzuje, neustále zdůrazňuje, že je zastáncem
multilinearity kuturního vývoje, tedy kulturního relativismu. Ani já
nejsem zastáncem evolucionismu tak, jak jej známe z 19.stol. Přesto
tato teoretická východiska autor přisuzuje jak romistům, tak i
romologům. Sám však na
s.291 popisuje škálu, jejímiž protipóly jsou tradiční kultura a kultura moderní, občanská: "
Existující
společnosti je pak možné umístit na této pomyslné škále blíže jednomu
či druhému imaginárnímu pólu a právě v tomto smyslu má význam označovat
určité společnosti za více tradiční než jiné". Na tomto autor
ukazuje, kde se nacházejí např. společnosti ČR a SR, kultura romských
osad a další. Jsem přesvědčen, že takováto
škála vyvrací tezi nepřevoditelnosti, kterou autor na mnoha místech zmiňuje, např.: "
Příbuzenství, atd. nejsou na občanský princip převoditelné a ten se z nich ani nevylíhne" (
s.258).
Jakoubkova škála je ve své podstatě etnocentrická
a vnáší do teorie prvek linearity ať vertikální, či horizontální. Pokud
bychom uvažovali řadu společenstev, na škále si nekonečně blízko, tato
linearita bude patrná.
Demografická revoluce
V době, kdy jsou autorem, na základě
velmi omezených zkušeností, formovány příliš statické teorie o kultuře
romských osad a národních elitách, prochází již pravděpodobně romská
subpopulace několik desetiletí kvantitativními a kvalitativními změnami
demografické reprodukce. "
Demografická
revoluce je historický proces, který probíhá postupně u všech populací
světa. Vzniká na určitém stupni společenského rozvoje a na jiném opět
končí..."
3 Proces je provázen mnoha vnějšími znaky (
modernizací,
urbanizací, rozpadem tradičních rodin, změnou způsobu života, růstem
individualismu a akcelerací společenského vývoje...) Z
analýzy dat ze sčítání lidu v letech
1970 a
1980 je patrná zvyšující se urbanizace Romů (
Praha nárůst počtu Romů o 83%, Bratislava o 67%), pokles úhrnné plodnosti, snižování počtu rodin s více než 5-ti dětmi, atd.
F.Koschin uvádí
tři výjimečné populace v Evropě (
Irská, Albánská a Romská),
kde došlo k odkladu tohoto přechodu. U romské populace se lze, podobně
jako u Irské, domnívat, že tento odklad byl způsoben z velké části
emigrací progresivnějších
obyvatel osad především do Česka. Situace v Chminianských Jakubovanech
tedy necharakterizuje život statisíců Romu žijících v ČR a SR,
necharakterizuje jej samozřejmě ani situace pražských Romů. Snaha určit
v prostředí takto výrazných společenských změn jakýkoli teoretický
model obecně platný pro většinu Romů je nesmyslná.
Víra deklarovaná x realizovaná
Na příkladu náboženského vyznání bych rád demonstroval, na jakých konstruktech autor zakládá svoji teorii. Na
s.180 se dočteme:"..
.obyvatele
romských osad není možno na rovině kulturního systému považovat za
křesťany, stejně jako nelze jejich kultuře připisovat křesťanský
charakter. V tomto ohledu není relevantní ani rozhodující fakt, že se
sami za křesťany považují a jako křesťané se deklarují, neboť pro
úroveň nevědomé struktury nejsou tyto vědomé výpovědi určující".
K tomuto závěru autor dochází při porovnání vnějších projevů
religiozity s domnělou praxí, která má charakter předkřesťanské
struktury. Při SLDB 2001 se v ČR přihlásilo k římskokatolickému
vyznání přibližně
30%
obyvatel. Při sčítání návštěvníků nedělních bohoslužeb v letech 1999 a
2004 Českou biskupskou konferencí, ve všech diecézích, byla shodně
zjištěna návštěvnost pouhých
4% obyvatel. Pokud bychom tato data porovnali, zjistíme, že rozdíl mezi deklarovanou příslušností a "realizovanou" vírou (
římskokatolickou) všech obyvatel v ČR je téměř řádový, tedy desetinásobný. O čem vypovídá údaj ze sčítání, když téměř
90%
deklarujících příslušnost k ř-k církvi se neúčastní nedělních
bohoslužeb, což je dle jejich víry považováno za hřích? Máme právo
pochybovat o jejich vyznání? K předkřesťanské struktuře je zajímavé
srovnání s
Evropskou studií hodnot (
EVS) v roce 1999 v ČR, kde
73% dotázaných uvedlo víru v telepatii, dále víru v
hřích uvedlo 59%, posmrtný život - 36%, reinkarnaci - 23% a peklo 13%. O mnoha pověrách není třeba hovořit. Má česká společnost také strukturu předkřesťanskou, navýsost archaickou? (
viz. analýza)
Vzdělání
"
Všichni, zaslepeni
touhou pomoci, si nestačili všimnout, že nejsou než vykonavateli
asimilace a destruktory kulturních rozdílů. Jen naprosté výjimky,
jejichž hlas však zůstal neoslyšen, správně argumentovali, že
zdůrazňováním vzdělání - našeho většinového typu vzdělání, ke kterému
nutíme romskou minoritu (a nás do toho zase nutí Rada Evropy), vlastně
nejvíce narušujeme jejich tradiční životní styl. Vzdělání je v naší
majoritní společnosti považováno za základní. Platí to však obecně?" (
s.225) Na
s.226
pak Jakoubek předškolní a školní výchovu při vědomí jejich vlivu na
integrační proces a tradiční romskou kulturu, ve které vzdělání nemá
místo, označuje za
mravně pochybnou až zvrhlou.
Autor si zřejmě neuvědomuje, že obyvatelé osad na svůj život nahlížejí
z perspektivy každodenní reality, nejsou dojati romantikou jejich
tradiční existence, a touží po výdobytcích naší, modernější (
dle Jakoubkovy škály)
společnosti. I my, obyvatelé Česka, jsme v roce 1989 představovali pro
mnoho západních vědců zajímavý, svébytný exponát. Ale atmosféra našich
měst byla postupnou modernizací přeměněna ve standardní západní města,
český venkov se začíná podobat německému a my zkoumáme tradičnější
společenstva...
Transformace
Do poslední chvíle autor buduje konstrukt, ze
kterého zřetelně vyplývá touha po zakonzervování romských osad do
skanzenů tradiční kultury. Až na úplném konci náhle obrací, pozastavuje
se nad udržitelností tohoto stavu v kontextu lidských práv a na s.287 s
etnocentrickou pompou konstatuje, že: "...
přeměna ze společnosti tradiční ve společnost moderní, občanskou, trvala v majoritní kultuře několik staletí, je to však cesta jediná (ve smyslu zdaru), neboť ty ostatní jsou buď slepé, nebo vedou do pekel."
Poté se autor zamýšlí nad volbou celkové, či postupné transformace a po
zvážení všech pro a proti se přiklání k postupnému inženýrství.
Přirozený vývoj však naštěstí nečeká na posvěcení Marka Jakoubka a
transformace romské subpopulace již dávno začala stejně jako
demografická revoluce. Také si nemyslím, že extrémní případy romských
městských ghett jsou její konečnou podobou, jak autor na
s.286
naznačuje. Sociálně vyloučené lokality představují mezistádium, ze
kterého je třeba napomáhat vhodně zvolenou koncepcí sociální politiky.
Žárlivý vědec Jakoubek
Až příliš často se autor ve své práci
zmiňuje o různých formách dotací, finanční podpory pro jiné koncepce a
jiné přístupy, než aby to bylo možné opominout. Toto žárlení se celou
knihou vine jak režná niť. ".
..romská
politická reprezentace se však své šance chopila a svou, na lži
založenou, pozici hájí a vytváří o sobě mýtus nepostradatelného
prostředníka. Jedná se však o programovou lež, která jejím účastníkům
plní kapsy penězi, které se tak nikdy nedostanou k těm, kterým jsou
určeny - k obyvatelům romských osad." Opravdu má být pomoc
určena jen romským osadám? Určitě je mezi romskou "reprezentací" mnoho
podvodníků, ale jsou takoví opravdu všichni?
3. Závěr
Jaká je myšlenka celé knihy? Nejprve autor na 280-ti stranách kritizuje evolucionismus, etnocentrismus, kulturocidu (
s.228) a kulturní teror vůči obyvatelům osad, i snahy o integraci považuje za zvrhlé (
s.226). Jejich sociální organizaci na druhé straně přirovnává k apartheidu (
s.272) a považuje ji za diskriminační (
s.275). V závěru volá po transformaci, o které však jedním dechem tvrdí: ".
..žádný problém nevyřeší, ale řadu jich vytvoří" a v kontextu multilinearity je pouze
jediná linea, ta naše, která není slepá, či nevede do pekel (
s.287). Kdybych měl parafrázovat poslední větu předmluvy
T.Hirta, napsal bych: Máme tu zkrátka další knížku o Romech, tentokrát však opravdu špatnou.
Poznámky:1 Parsons T (1951) The social system (The free press)2 Murdock, G.P (1949) Social Structure (Macmillan)3 Kalibová K, (1997) Úvod do demografie, Karolínum